COVID-19 HAKKINDA

#EVDEKALTÜRKİYE

COVID-19 NEDİR ?

Koronavirüs hastalığı 2019, kısaltmasıyla COVID-19 ya da KOVID-19, insanları etkileyen, şiddetli akut solunum yolu sendromlu koronavirüsü2’nin (SARS-CoV-2) neden olduğu bulaşıcı bir solunum yolu hastalığı. İlk olarak 2019 yılında Çin’in Vuhan şehrinde keşfedilmiş hastalık, keşfinden bu yana dünya çapında yayılarak 2019-20 koronavirüs pandemisine yol açmıştır.

COVID-19’UN BELİRTİLERİ NELERDİR ?

Belirtisiz olgular olabileceği bildirmekle birlikte, bunların oranı bilinmemektedir. En çok karşılaşılan belirtiler ateş, öksürük ve nefes darlığıdır. Şiddetli olgularda zattüre, ağır solunum yetmezliği, böbrek yetmezliği ve ölüm gelişebilmektedir.

COVID-19 NASIL BULAŞIR ?

Hasta bireylerin öksürmeleri ile ortama saçılan damlacıkların solunması ile bulaşır. Hastaların solunum parçacıkları ile kirlenmiş yüzeylere dokunulduktan sonra ellerin yıkanmadan yüz, göz, burun veya ağıza götürülmesi ile de virüs alınabilir. Kirli ellerle göz, burun veya ağıza temas etmek risklidir.

COVID-19 ENFEKSİYONUNDA KİMLER RİSK ALTINDA ?

COVID-19 enfeksiyonu ile ilgili şimdiye kadar edinilen bilgiler, bazı insanların daha fazla hastalanma ve ciddi semptomlar geliştirme riski altında olduğunu göstermiştir.

  • 60 yaş üstü olanlar.
  • Ciddi kronik tıbbi rahatsızlıları olan insanlar:
    • Kalp hastalığı
    • Hipertansiyon
    • Diyabet
    • Kronik solunum yolu hastalığı
    • Kanser
  • Sağlık çalışanları.

COVID-19′ YAKALANMAMAK İÇİN ALINACAK ÖNLEMLER ?

  • El temizliğine dikkat edilmelidir.
  • Eller yıkanmadan ağız, burun ve gözlere temas edilmemelidir.
  • Hasta insanlara temastan kaçınılmalıdır(mümkün ise en az 1 metre uzakta bulunulmalı).
  • Seyahat sonrası 14 gün kuralına uyulmalıdr.

kaynak tr.wikipedia.org

covid19.saglik.gov.tr

COVID-19 İLE İLGİLİ KISA BİLGİLENDİRMEMİZDEN SONRA SIRA RÖPORTAJIMIZDA

Abdüllatif BİÇER

SELÇUK ÜNİVESİTESİ İŞLETME MEZUNU

46 yaşında, evli

İstanbul’un Eminönü ilçesinde kendi bürosunda mali müşavirlik yapıyor.

  1. Sizce COVID-19 hakkında yeterince bilgi veriliyor mu ?

Abdüllatif BİÇER: Evet, her yerde bas bas bağırılıyor. Bakanlarımızdan tutun, sosyal medyasına kadar fakat bazen medyamızda yalan yanlış haberler ve bilgiler olabiliyor bu yüzden bu konuda da bizlere seçici olmak düşüyor. Cumhurbaşkanımızda çıkıp halkını bilgilendirmesi bizleri rahatlatıyor. İşimle ilgili herhangi bir izin söz konusu olmadığında her gün işe gidiyorum, sokaklarda belediyelerimizin billboard reklamlarını ayrıca yapılan anons ve hatırlatmalı yerinde buluyorum.

2.Türkiye’nin COVID-19 ile mücadelesini nasıl buluyorsunuz ?

Abdüllatif BİÇER: Profesyonel buluyorum. Çünkü koronavirüsü ilk Çin’de çıktığında Türkiye’de ”Bilim Kurulu” kurularak gerekli hazırlıklar ve önlemler sağlanmıştı. Tedbirleri ilk devletimiz aldı sonrasında halkına duyurarak bizlerden de gerekli tedbirler beklendi . Zor bir dönemden geçiyoruz fakat virüs küresel mücadelemiz ulusal.

3.Siz COVID-19’dan korunmak için neler yaptınız ?

Abdüllatif BİÇER: Normal yaşantıma devam ettim bazı farklılıklar yaparak. Büromu dejenfekte ettim ayrıca çalışanlarımı uyardım. Kalabalık ortamlardan uzak durdum ve bakanlığın açıkladığı 14 kurala dikkat ettim. Ellerimi yıkamayı ve dışarıdan gelince üzerimdekileri balkona asmayı ya da kirliye atmayı hiç ihmal etmedim. Tabi ki kolonyamı da hiç yanımdan eksik etmedim.

4. Kısıtlamalardan önce ve sonra hissiyatlarınızı kısa bir şekilde alabilir miyiz ?

Abdüllatif BİÇER: Kısıtlamalardan önce tedirginlik yaşıyordum fakat açıklamaların bizim sağlımız ve ülkemiz için en iyisi olduğunu düşünüyorum şu an kendimi daha güvende hissediyorum.

5. Koronavirüs ülkemizin ekonomisini nasıl etkiledi ?

Abdüllatif BİÇER: Aslında sadece ülke bazında bakmıyorum ben virüsün görüldüğü bütün ülkelerde ekonomi özellikle sağlık konusunda zor zamanlar yaşandı, yaşanıyor. Ülkemin bu durumu en az zararla atlatmasını diliyorum. Cumhurbaşkanımızın hazırladığı 21 maddelik ekonomi tedbirini bizleri sevindirdi.

Mirkan ÇELİK

AREL ÜNİVERSİTESİ UÇAK TEKNOLOJİSİ 1. SINIF ÖĞRENCİSİ

19 yaşında

1.Sizce COVID-19 hakkında yeterince bilgi veriliyor mu ?

Mirkan ÇELİK:Ülkemizde devamlı olarak Sağlık Bakanı Fahrettin KOCA tarafından bilgilendirmeler yapılıyor. Bilgilendirme yeterli fakat ülkemizde halkımızın bazı şeyleri abarttığını düşünüyorum. Yabancı kaynaklardan da güncel olarak diğer ülkelerin durumlarını öğrenmemiz iyi oluyor. Bilim kurulu üyelerinin de programlarda bilgi vermesini ve durumu birinci ağızdan öğrenmemiz iç rahatlatıcı.

2.Türkiye’nin COVID-19 ile mücadelesini nasıl buluyorsunuz ?

Mirkan ÇELİK:Tedbirlerin önceden alınması konusunda çok iyi ve başarılı olduğumuzu düşünüyorum. Yayılmasını yavaşlatıp hastane kapasitesinin yetmesini sağlıyorlar. Sağlıkçıların artılması ve desteklenmesi konusunda dikkat çekiyor. Bizde devletimizi dinleyerek denilenlere uyarsak hepimizin mücadeleye faydası olacak.

3.Siz COVID-19’dan korunmak için neler yaptınız ?

Mirkan ÇELİK:İlk başta kendimi izole edip karantinaya aldım. Alkol bazlı dejenfektan kullanıyorum. Dışarıya mecbur olmadıkça çıkmıyorum, çıkarsam da gelince ellerimi yıkıyor, kıyafetlerimi değiştiriyorum. Evdeyken de yarım saatte bir ellerimi yıkıyorum. Dışarıda eldiven takmayı aksatmıyorum ve apartmanımda oturan 65 yaş üstü yaşlılara ihtiyaçları olduklarında alışverişe çıkıyorum.

4. Kısıtlamalardan önce ve sonra hissiyatlarınızı kısa bir şekilde alabilir miyiz ?

Mirkan ÇELİK:Okulumun durumunun belli olmaması beni biraz geriyor. Fakat evde oturmanın en iyisi olduğunu biliyorum.

5. Koronavirüs ülkemizin ekonomisini nasıl etkiledi ?

Mirkan ÇELİK:Dünya çapında yatırımcıların paralarını piyasadan çekmesiyle beraber gelen bir gerilene var ekonomide. Bizim ekonomimizde üretim ekonomisi değil de tüketim ekonomisi olduğu için yatırımcılara ihtiyaç duyuyoruz.

6.Sizce koronavirüsün bu kadar hızlı yayılmasının sebebi nedir ?

Mirkan ÇELİK:İnsanların önlemlerini almaması ve dikkatsizliği.

Röportajımızın sonuna geldik. Sorularımı cevapladıkları için Abdüllatif BİÇER ve Mirkan ÇELİK’e teşekkür ederim.

Hastalarımıza şifa, vefat edenlere rahmet diliyorum.

#HAYATEVESIĞAR

Yorum bırakın